טיפול בחרדת נהיגה בכבישים מהירים ובכלל בפחד מנהיגה

יש אנשים שמאוד אוהבים לנהוג ותמיד מתנדבים להיות אלו שעל ההגה, מכירים? בצד השני של המתרס, ישנם אלו הסובלים מחרדת נהיגה, וכל אפשרות לנהיגה עבורם, מלווה בקשיים רבים. על חרדת נהיגה, כיצד ניתן לטפל בה ולהשתחרר ממנה, במאמר שלפניכם.

ישנם אנשים רבים הסובלים מחרדת נהיגה. רק המחשבה להיכנס לרכב ולנהוג מרחק קצר או ארוך, מייצרת עבורם תופעות לוואי גופניות, נפשיות ורגשיות, במורכבות רבה. לעיתים זה נובע מתאונת דרכים שקרתה בעבר הקרוב או הרחוק, ולעיתים זה יכול לנבוע בכלל מעניין שאינו קשור לנהיגה או לכביש, ובא לידי ביטוי ברובד הזה.

מה זו חרדה מנהיגה?

חרדה מנהיגה חשוב לציין לפני הכל, היא אחת החרדות הנפוצות ביותר. עיקרה הוא חשש מאיבוד שליטה, תחושה של חוסר אונים ופחד אמיתי להיפגע על הכביש. החרדה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בכבישים מהירים, בכבישים סואנים, כמו גם בכבישים מבודדים וחשוכים. פחד מנהיגה יכול לבוא לידי ביטוי גם בתנאי מזג אוויר קשים.

טיפול בחרדת נהיגה
טיפול בחרדת נהיגה

מה הסימפטומים לפחד מנהיגה?

פחד מנהיגה גורם בעצם לחוסר נוחות בהיבט ה"רגוע" של התופעה, וללחץ ותחושות פיזיולוגיות נלוות כגון דופק מהיר, זיעה קרה בפנים, בהיבטים נוספים. אלו החרדים לנהוג חוששים לחייהם ולחיי יקיריהם, חוששים שייפגעו בתאונת דרכים, שלא יצליחו לבלום, שלא יצליחו להתרכז, ותחושות שיתוק מלוות אותם גם כן.

היבטים פיזיולוגיים נוספים הבאים לידי ביטוי בעת נהיגה עבור אלו הסובלים מחרדת נהיגה עשויים להיות יובש בפה, קוצר נשימה, קושי להתמצא במרחב, סחרחורות ועוד.

לאלו הסובלים מחרדת נהיגה, נדרשים כוחות רבים לקראת נהיגה, והם בהחלט עשויים לסיים את הנהיגה במצב של אפיסת כוחות, בשל כל האנרגיות שנדרשו על מנת לעבור את החוויה.

סימפטום חשוב נוסך שיש לציין הוא ההיבט החברתי: אדם שחרד לנהוג לעיתים גם חרד לנסוע ברכב באופן כללי, מה שעשוי להגביל אותו מבחינה חברתית ולהפוך אותו פחות נייד, וכתוצאה מכך לקיים אורח חיים מוגבל, מכל הבחינות וגם מבחינה חברתית.

חרדת נהיגה – מדוע זה קורה?

כאשר אנו מסתכלים על הגורמים לחרדה מנהיגה, בחלק מהמקרים בהחלט קיים קשר לאירוע טראומטי בעבר. זה יכול להיות מעורבות ישירה בתאונת דרכים או הקשר כלשהו לתאונת דרכים בה אנשים אחרים נפגעו, והם קרובים לאדם שפיתח את החרדה.

במקרים אחרים, בהם האדם אשר חווה חרדה לא נחשף לתאונת דרכים באופן ישיר או עקיף, בעצם עשוי "לבחור" בעל כורחו בסביבת הנהיגה, כמסגרת להוציא לידי ביטוי את החרדות, אשר נוגעות לפחד לאבד שליטה, פחד למות וכו'. החרדות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, גם בחרדת נהיגה.

מה הקשר בין קלסטרופוביה וחרדת נהיגה?

קלסטרופוביה היא חרדה ממקומות סגורים. אנשים שסובלים מקלסטרופוביה, הפחד מלהיות במקום סגור פרק זמן של למעלה ממספר דקות, מדווחים כי גם הנהיגה עשויה להיחוות עבורם כשהייה במקום סגור, ועל כן עשויים לחוות גם חרדה מנהיגה.

איך להשתחרר מחרדת נהיגה?

ראשית כל, אפשר בהחלט להשתחרר מחרדת נהיגה. ניתן לעשות זאת באמצעות טיפול בחרדת נהיגה ו/או באמצעים עצמאיים, את חלקם נסקור כאן, ובהמשך נתייחס לטיפול בחרדת נהיגה.

  • מוסיקה והסחות דעת בריאות – האזנה למוסיקה, פודקאסטים חביבים והסחות דעת שאינן פוגעות חלילה בנהיגה, בהחלט עשויות לעזור לכם לא לחשוב על הקשיים שמוצפים בחרדת הנהיגה.
  • הפגת לחץ – ללא הקשר ישיר לנהיגה ולמשך הנהיגה, אתם יכולים לסייע להפחתת החרדה מנהיגה על ידי התייחסות לנושא הלחץ והסטרס בחייכם, ולגלות שככל שתקפידו להפיג את הלחץ, כך בהחלט עשויה לפחות גם החרדה. כיצד מפיגים לחץ? באמצעות פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה, תרפיית צחוק, וכמובן טיפולים לסוגיהם אצל אנשי מקצוע מוסמכים.
  • לא לנהוג על בטן ריקה – השאיפה היא לנטרל כמה שיותר משתנים שיכולים להפריע לכם בזמן הנהיגה ולהכניס אתכם למצב של חרדה. אם אתם רעבים וחוששים לעצור, זה יכול להשפיע עליכם. באופן כללי שימו לב שאתם יוצאים לנהיגה שאינה קצרה, לאחר שאכלתם ארוחה טובה, לא כבדה מדי, על מנת שתיתן לכם אנרגיה לדרך ולא תעסיק אתכם.
  • לא לנהוג כשאתם עייפים – אחת החוויות הקשות, לא רק עבור אלו הסובלים מחרדת נהיגה, אלא עבור כל הנהגים, היא נהיגה כשעייפים. כאמור, השאיפה היא לנטרל את המשתנים שעשויים להפריע לכם בדרך ולהעלות את רמת החרדה. שימו לב והשתדלו לא לעלות על הכביש כאשר אתם עייפים ולא ערניים, זה בהחלט יהיה לא סימפטי, מסוכן ועשוי לעורר את החרדה.
  • טלפון על שקט ומחוץ לטווח הראייה שלכם – כאשר אתם נוהגים וסובלים מחרדת נהיגה, בכל מקרה רוב הסיכויים כי עליכם להתמודד עם גירויים, מידע ותחושות. אין צורך להוסיף מידע הנכנס מהטלפון. כדאי מאוד, גם לשם הביטחון האישי שלכם, לשים את הטלפון על שקט, ולהניח אותו במקום בו לא תוכלו לראות אותו במהלך הנסיעה.

חרדת נהיגה ולימודי נהיגה – האם זה יכול להשתלב?

אם הינכם לומדים נהיגה וחשים שאתם חרדים וחסרי ביטחון מעל הממוצע, הרי שחשוב שתשתפו את המורה שלכם ואת האנשים הקרובים לכם. במידה והמורה אינו משתף פעולה עם הקושי שלכם, נסו למצוא מורה שמיומן ומנוסה בלימוד נהיגה לאנשים עם חרדות נהיגה. זה בהחלט יכול לשנות את החוויה.

טיפול מקצועי בחרדת נהיגה

במידה ואתם מרגישים כי חרדת הנהיגה מגבילה אתכם, סוגרת אתכם ואינה מאפשרת לכם לחיות ולהתנהל כפי שהייתם רוצים, בהחלט ניתן לטפל בנושא באופן מקצועי, טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפי, וסוגי טיפולים נוספים.

טיפול מקצועי יכול לסייע לכם להבין, לחוש ולדעת מה הגורמים האישיים שלכם שגרמו להתפתחות החרדה, ולטפל בהם בהתאם. חלק מהטיפולים אף לא עוסקים בגורמים וברקע, אלא בהווה – הצלחתכם לנהוג ללא חרדה.

ישנם טיפולים רגשיים, קוגניטיביים, תחושתיים, כך שכל אחד יכול למצוא את המסגרת המתאימה לו באופן אישי, ולטפל בחרדה. התוצאה? הסרת המגבלה הזו מחייכם, ותנועה חופשית יותר לכל מקום. בהצלחה!

מוסכים

שובר הנחה לטיפול לנרשמים דרך האתר

על מנת לקבל שובר הנחה השאר פרטים ונחזור בהקדם