מאזדה נשארת נאמנה לטכנולוגיית ה- Skyactiv בעולם של מנועי טורבו. האם זו באמת הנוסחא הנכונה להצלחה?
שורה תחתונה: עיצוב חיצוני יפה, עם מספר חוסרים באבזור הפנים. מנוע בסיסי שככל הנראה יספק אמינות לאורך שנים והתנהגות כביש טובה. עושה את העבודה.
ה- CX3 מבוססת על שלדת המאזדה 2 והיא חולקת מספר מאפיינים עיצוביים זהים לה. אהבנו את העיצוב החיצוני שכולל שבכה קדמית גדולה, פנסי חזית צרים וארוכים, קו גלי המתחבר לחלקו האחורי של הרכב ושני מפלטים המבצבצים מבעד לפגוש האחורי. הגרסה המפוארת כוללת חישוקים בקוטר 18 אינטצ' הממלאים בתי גללים גדולים העטופים בקשתות שחורות. העיצוב הכללי משדר דינאמיות ומזמין אותנו לנהוג בה.
כניסה לפנים הרכב חושפת סביבת נהג מוכרת הנשארת נאמנה לרכבי המותג עם מספר סממנים מוכרים: ההגה, פתחי המיזוג, מסך המגע הבולט כלפי מעלה ועוד. איכות החומרים וההרכבה טובים. המושבים עטופים בבד דמוי עור המשולב בדשבורד ובאלקנטרה המשולבת בדלתות. סביבת הנהג ברורה וכוללת כפתורים לשליטה על בקרת האקלים וכפתור עגול הנמצא בין המושבים ושולט על שלל הפונקציות האחרות (באמצעות המסך). כפתור עצמת השמע נמצא במיקום תמוה בדומה לשאר דגמי היצרן (בין המושבים) אך התרגלנו במהרה וכמובן שיש לנהג גם שליטה נוספת מגלגל ההגה. חובבי הרטרו והנוסטלגיה יוכלו למצוא נגן תקליטורים, בהחלט נדיר בנוף המקומי. מעל לוח השעונים נמצאת לוחית שקופה עליה מוקרנת מהירות הנסיעה ושלל נתונים נבחרים. בלטו בחסרונם במסגרת אבזור הפנים משענת יד בין המושבים הקדמיים, אותה תוכלו להזמין כתוספת ופתח מיזוג ומשענת יד ליושבים מאחור. חוסר נוסף מאחור הוא מרווח לרגלים עבור אנשים גבוהים או לאנשים היושבים מאחורי נהג גבוה.
Zoom Zoom
מספר תהיות שעלו לנו טרם ההתנעה היו בנוגע למנוע המאזדה. מאזדה, בניגוד לרוב יצרני הרכב, פנו לכיוון שונה. בעוד שרוב יצרני הרכב פנו למנועים קטנים המשלבים מגדש טורבו לטובת שלוב של כח וחסכון בדלק, מאזדה פנו לטכנולוגיה שונה לה הם קוראים Skyactiv. טכנולוגיה זו, לטענת מאזדה, עוזרת בשיפור צריכת הדלק והביצועים. בסיסה של הטכנולוגיה פשוט ונסמך על העלאת יחס הדחיסה של המנוע כלומר היחס שבין הנפח המקסימאלי (כאשר הבוכנה נמצאת בנקודה התחתונה ביותר) למינימאלי (כאשר הבוכנה נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר) בצילינדר. מנוע ה- 2 ליטרים המשודך ל- CX3 מייצר 156 כוחות סוס ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 20.8 קג"מ ב- 2,800 סל"ד. 2,800 סל"ד לשיא המומנט נחשב נמוך למנוע אטמוספרי אז עדיין גבוה ממנועי הטורבו המודרניים, מה שאומר שצריך לעלות בסל"ד כדי להפיק ביצועים טובים מהמנוע הזה. המנוע מחובר לגלגלים הקדמיים באמצעות תיבה אוטומטית פלנטרית בעלת שישה יחסי העברה ארוכים יחסית.
הנענו בלחיצה על הכפתור שמוסתר במקצת על ידי גלגל ההגה והתחלנו להתגלגל. ה- CX3 מספקת נסיעה נוחה יחסית בעיר, העברת ההילוכים חלקה וכשעולים בקצב אנו מגלים כי בידוד הרעשים מצויין. שיוט במהירות (תיאורטית!) של 140 קמ"ש יעמיד את מחט הסל"ד על 3,000 סל"ד בלבד. ה-Zoom Zoom והעיצוב הדינאמי מחייבים אותנו להכנס לכבישי נהיגה, שם ה- CX3 לא מאכזבת. עם מצב ספורט תיבת ההילוכים תשמור על סל"ד גבוה לטובת זמינות כח והמהדרין יוכלו להעביר למצב ידני ולשלוט בהעברת ההילוכים באמצעות המשוטים הנמצאים מאחורי ההגה או באמצעות ידית ההילוכים. המנוע לא יספק מחץ ותאוצה משכרת כמו במנועי הטורבו, וצריך לעלות בסל"ד על מנת להינות ממנו, אך כן מדובר ביחידת כח טובה וחסכונית יחסית בדלק (כ- 11 ק"מ לליטר במבחן התובעני שלנו). היתרון הגדול ככל הנראה של יחידת הכח הזו הוא בעלויות האחזקה ובאמינות שלה במרוצת השנים. בזמן שרכבי הטורבו יבלו במוסך להחלפת מכלולים שהתבלו, ה- CX-3 כנראה תמשיך לנסוע ותהנה בעקבות כך גם מביקוש גבוה יחסית בשוק המשומשות.
מאזדה לא חסכו במערכות בטיחות וציידו את ה- CX3 בשש כריות אוויר, במערכת לניטור שטחים מתים באמצעות חיווי על מראות הרכב, מערכת לאיתור תנועה חוצה בנסיעה לאחור, פנסי לד ושאר מערכות בטיחות המחוייבות על פי חוק.
לסיכום:
במחיר של 143 אלפי ש"ח לא מדובר ברכב זול. יש מספר דברים בסיסיים שהרגשנו בחסרונם אך מנגד ה- CX-3 קטפה מאיתנו לא מעט מחמאות. עם מנוע אטמוספרי שיספק ככל הנראה אמינות טובה וביקוש בשוק המשומשות, מדובר באחת הבחירות השפויות מתוך מגוון רחב של רכבים.